سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمند، زنده ای میان مردگان است . [امام علی علیه السلام]

امپراطور حرفه ای

 
 
موشک 1(یکشنبه 87 دی 8 ساعت 3:29 عصر )

تلاش های ایران برای ساخت موشک های بالستیک با برد زیاد و توپخانه هایی با برد بالا را میتوان به سه دوره زمانی تقسیم کرد.دوره اول بین سال های(1977- 1979).دوره دوم در خلال جنگ با دشمن بعثی حوالی سالهای(1980- 1988) و دوره سوم بعد از جنگ در سال(1988)به بعد.
از مرحله دوم به بعد ساخت موشک وارد فاز جدیدی شد و ساخت و طراحی موشک ها به تعداد بالا و همزمان با شرایط خاص انجام شد.(میتوان عنوان کرد که با توجه به اینکه ایران در خلل جنگ 8 ساله تاثیر موشک های بالستیک و فناوری موشکی را درجنگ و استراتژی دفاعی به خوبی درک کرد و بعد از جنگ به سمت استراتژی دفاع موشکی نامحدود روی ورد).
بعد از پایان جنگ ایران کوشید که با کمک گرفتن از مهندسین خارجی برزگ که از کشور خود رانده شده و یا بیکار بودند به توسعه فناوری موشکی خود بپردازد.برنامه موشکی ایران به سرعت پیش رفت و باعث حیرت جهانیان گشت.
سوخت جامد
پایه و شالوده اصلی استفاده از این نوع سوخت موشک های عقاب و شاهین 2 بودند.
ایران از این فناوری به صورت سیتماتیک برای تولید توپخانه های صحرایی خود استفده کرد که باعث ساخت توپخانه های گروه فجر,نازعات و زلزال گردید.تلاش های اولیه به پشتوانه کمک های فنی و تکنولوژیکی چین انجام شد.در همین راستا کارخانه های مونتاژ و تولید صنعتی زیادی در خلال سال های 1991 تا 1992 ایجاد شد.ایران با سرعتی باور نکردنی از چین پیشی گرفت و در ساخت این محصولات از کمک چین بی نیاز گشت.

سوخت مایع
بعد از جنگ,ایران به ازمایش موشک هایی با سوخت مایع روی اورد از جمله موشک اسکاد-بی که به وسیله مهندسی معکوس ساخته شده بود.نمونه بومی موشک اسکاد-بی به نام شهاب-1 شناخته میشد که دوباره طراحی و ساخته شده بود.
بعد از شهاب 1 نوبت به شهاب 2 بود که از روی موشک اسکاد-سی طراحی و تولید شده بود.اخرین موشک از این گروه در حال حاضر موشک شهاب 3 است.تمامی این برنامه ها با کمک های فنی روسیه و کره شمای انجام شد.ایران طرح های زیادی را برای ساخت موشک های شهاب 4(موشکی برای حمل ماهواره),موشک شهاب 5 و شهاب 6 در دست اجرا دارد که اطلاعات کمی از انها وجود دارد و شاید نوع 5 و 6 ان وجود خارجی نداشته باشند.طبق برخی گمانه زنی ها ایران برای گسترس موشک های خود از موشک کره ای تیپدانگ 2 که در چهارم جولای سال 2006 ازمایش شد استفده میکند(اینها همگی حدس و گمانه زنی هایی است که توسط سرویس های اطلاعاتی غربی بیان شده است).

گروه موشک های تاکتیکی ایران
موشک فاتح-110:

موشک فاتح-110 یکی از پیشرفته ترین موشک های بالستیک برد کوتاه است که با دقتی 10 متری قدرت زیادی در نبرد های نزدیک به نیروهای مسلح میبخشد.این موشک بردی 200 کیلومتر در نوع اول و 250کیلومتری در نوع دوم دارد.

 

 موشک چند کلاهکه فجر 3:
موشک چند کلاهکه فجر 3 ایران یک موشک پیشرفته بالستیک است.این موشک به صورت بومی و با سوخت مایع گسترش داده شده است از برد این موشک اطلاعاتی در دسترس نیست.این موشک با توجه به چند کلاهکه بودن از قدرت تخریب بالا در حجم وسیعی برخوردار است.طبق برخی گمانه زنی ها فجر 3 از کلاهکی 3 قسمته ساخته شده است.

 

موشک شهاب 3:
موشک شهاب 3 اولین موشک بالستیک میان برد ایران است.مدل اول این موشک که با نام
Shahab-3A شناخته میشود بردی برابر 1300 کیلومتر را دارست.مدل بعدی این موشک که با نام Shahab-3B شناخته میشود از کلاهکی سنگین تر بهره میگیرد و توانایی هدف قرار دادن اهدافی در 2000 کیلومتری را داراست.نوع اخر این موشک Shahab-3d نامیده میشود که بردی بین 2200 تا 3000 کیلومتر را داراست.

 

موشک شهاب 4:
از این موشک اطلاعات زیادی در دسترس نیست.این موشک در پیشبرد برنامه های فضایی ایران مورد استفاده قرار میگیرد که از سوخت مایع استفده میکند و از موتوری 2 مرحله ای سود میبرد.
---------------------------------------------------------------------------
تقسیم بندی گروه های موشکی جمهوری اسلامی ایران:
توپخانه صحرایی:
? فجر-2
? فجر-3
? فجر-5
? فجر-27
? عقاب
موشک های بالستیک با برد کوتاه:
? سمید(توپخانه)
? تندر-69(توپخانه)
? شاهین2(توپخانه)
? نازعات(توپخانه)
?زلزال(توپخانه
?فاتح-110
?صیغه
موشک های بالستیک میان برد:
? آر-17 ایی نسخه ای از موشک اسکاد- بی
? شهاب-1
? شهاب-2
? شهاب-3
? فجر-3(چند کلاهکه)
? قدر-110
موشک های بالستیک برد بلند:
? شهاب-4(وضعیت نامعلوم)
? شهاب-5(وضعیت نامعلوم)
? شهاب-6(وضعیت نامعلوم
)

 

موشک کروز جنگ افزاری است که پیدایش و توسعه را باید از تعریف و توصیف آن جستجو کرد. تاریخچه موشک که پیدایش آن به جنگ بزرگ اول بر می‌گردد اشاره می‌نماییم. باید گفت یکی از پیشرفتهای عمده تسلیحاتی جنگ بزرگ دوم را می‌توان پیدایش موشکهای آزاد پرواز هدایت نشده) که در زمره سلاحهای کمکی توپخانه به شمار می‌آمدند دانست و اولین کشوری که در این مورد پیشگام بوده کشور اتحاد جماهیر شوروی سابق است که در سال 1309 با نظارت مهندس پتروپاولوسکی در آزمایشگاه دینامیک گاز شهر لنینگراد آغاز گردید. ضمنا در همان سال 1309 طرح پژوهش موشک در کشور آلمان بطور محرمانه و با نظارت سازمان پخش سلاح ارتش نازی آلمان در 35 کیلومتری شهر برلین آغاز گردید.

در سالهای بعد کشورهایی مانند انگلستان ، آمریکا ، فرانسه و ... نسبت به تهیه و تحقیق و تولید و توسعه موشک اقدام نمودند و اما ادامه بحث را تنها در مورد موشک کروز که به معنای جستجوگر ، گشت دریائی و ماجراجو و دیگر مفاهیم و اصطلاحات نظامی است پیگیری می‌کنیم و با توجه به عوامل مهمی چون صرفه اقتصادی ، دقت ، قابلیت انعطاف پذیری در سکوی پرتاب و مأموریت که دلیل گسترش فراوان این موشک در دنیا گردیده است.







بازدیدهای امروز: 4  بازدید

بازدیدهای دیروز:2  بازدید

مجموع بازدیدها: 30238  بازدید


» لینک دوستان من «
» فهرست موضوعی یادداشت ها «
» اشتراک در خبرنامه «